Når din virksomhed vokser, og behovet for markedsføring stiger, vil du før eller siden skulle overveje, om du skal samarbejde med et marketingbureau, en freelancer som mig, eller om du vil hyre en medarbejder.
I denne artikel vil jeg forudsætte, at du allerede har besluttet dig for at gå med en ekstern partner og derfor fokusere på bureauer vs. freelancere.
Hver af delene har fordele og ulemper, som jeg efter fire år på kundesiden, et halvt år på bureau og lidt over et år som freelancer har et godt kendskab til.
Indholdsfortegnelse
TL;DR
Bureau: Hvis du har brug for en partner, der kan løfte store projekter og som kan trække på et hær af in-house specialister, så vil du formentlig være bedre tjent med et bureau. Dog skal du også være parat til at betale en meget høj pris.
Freelancer: Hvis du derimod går op i et tæt samarbejde, stabilitet og at dine penge først og fremmest bruges på eksekvering og ikke interne møder, så vil du formentlig få mere glæde af at samarbejde med en freelancer som mig.
1. Specialisering
Bureau
Når du samarbejder med et bureau får du typisk adgang til en bred vifte af specialister inden for Google Ads, Meta Ads, SEO, e-mailmarketing og andre marketingdiscipliner.
Især de store bureauer har hele teams til hver disciplin (Meta, Google osv.), så hver enkel specialist virkelig kan gå i dybden og nørde deres lille niche.
Freelancer
Som freelance vækstpartner er jeg mere af en generalist og lidt mindre specialiseret i den enkelte disciplin. Jeg hjælper med alt fra strategi til eksekvering, hvilket giver mig et godt overblik og mulighed for at bruge ressourcerne, hvor det giver mest værdi.
Det er især en fordel for mindre virksomheder, hvor den overordnede strategi har langt mere indflydelse på succesen end at presse de sidste 0,1% ud af en Facebook-annonce.
2. Skalerbarhed
Bureau
Er din virksomhed meget stor eller hurtigt voksende, kan et (stort) bureau nemmere skalere op og tage sig af dit øgede marketingbehov, da personalet allerede er der.
For eksempel kan du drage fordel af bureauets ressourcer til at håndtere meget store kampagner omkring sæsonudsalg eller Black Friday.
Freelancer
Som freelancer er jeg som udgangspunkt alene og ikke gearet til at håndtere kæmpe kampagner eller kunder. Dog kan jeg sagtens sammensætte et team bestående af forskellige samarbejdspartnere, der kan løfte større projekter, og så tage projektlederrollen.
3. Data & cases
Bureau
Bureauer har mange kunder og dermed adgang til megen kundedata samt viden og erfaringer fra forskellige cases og brancher.
Det kan betyde, at de allerede har stor erfaring med cases som din, og at de bedre kan hjælpe dig med at skabe innovation i din branche ved at trække på viden fra andre brancher.
Freelancer
Som freelancer kan jeg kun håndtere omkring 5 til 10 kunder ad gangen, hvilket ikke giver mig adgang til den samme mængde data og cases.
Til gengæld er det mig (din konsulent), der sidder med al den viden, ikke en eller anden bureaumedarbejder, der i realiteten aldrig kommer til at arbejde på din case, eller som for længst har søgt nye udfordringer.
(Der er stor udskiftning i bureau-branchen.)
4. Pris
Bureau
Når du samarbejder med et bureau, bliver der typisk involveret en række personer, der skal samarbejde. Oftest som minimum en projektleder samt en række specialister, og det er dyrt.
Det kræver nemlig interne møder både i opstartsfasen og løbende, og du betaler derfor for mange timers arbejde ud over selve eksekveringen. (Som tidligere projektleder på et bureau taler jeg af egen erfaring.)
Derudover skal du indirekte betale for bl.a. lønnen til ledelsen og huslejen til store lokaler, hvorfor timeprisen ofte er over 1.000 kr, selv for arbejde udført af praktikanter og juniorer.
Freelancer
Når du samarbejder med mig som din freelance vækstpartner, så skal jeg naturligvis også styre dit projekt, men de mange timers interne møder falder væk, hvilket i sig selv udgør en kæmpe besparelse.
Derudover betaler du ikke 1.000 kr for arbejde, der bliver udført af en praktikant, da alt arbejde som udgangspunkt bliver udført af mig.
Og da mit arbejde kun skal finansiere min egen løn, er min timepris også lavere end de fleste bureauers.
5. Fleksibilitet
Bureau
Bureauer arbejder med faste processer og skabeloner for at kunne lede medarbejderne og projekterne effektivt, men det gør bureauerne også mindre fleksible.
Jeg har selv været på kundesiden og oplevet, at jeg skulle vente indtil bureauets teamleder har lagt det nye skema eller indtil mit emne kunne blive drøftet på det næste meeting.
Derfor er der ofte gået flere uger, før bureauet kunne reagere og hjælpe.
Freelancer
Som freelancer arbejder jeg også med faste processerer og skabeloner, men da jeg ikke skal lede 20 medarbejdere, har jeg meget nemmere ved at lave skræddersyede løsninger samt reagere på akutte forespørgsler.
Derudover kan du i nødstilfælde (!) fange mig uden for almindelig arbejdstid, og jeg vil ofte kunne hjælpe med det samme. På bureauerne har medarbejderne faste arbejdstider, og det kan være mere vanskelligt at få akut hjælp.
6. Relation
Bureau
Du vil sandsynligvis have flere kontaktpersoner i et bureau og opleve en større rotation af medarbejdere, hvilket kan gøre samarbejdet mere distanceret.
Hvis du ønsker en tæt dialog, hurtig feedback og stabilitet i samarbejdet, kan dette være en ulempe. (Det er med god grund, at mange kunder smutter fra bureauer, når deres kontaktperson smutter.)
Freelancer
Som freelancer er det kun mig, du arbejder med, og vi kommer derfor helt naturligt til at have en tættere relation, der bygger på tillid. Det er altid os, der er i dialog, og det er som udgangspunkt også mig, der udfører dine opgaver.
Sådan undgår du at vælge den forkerte marketingpartner
Valget af den forkerte marketingpartner kan være en kostbar fejltagelse – både i tid og penge. For at minimere risikoen bør du starte med en grundig researchfase.
Tjek både freelancere og bureauer grundigt, før du træffer en beslutning. Dette inkluderer at gennemgå cases, tale med tidligere kunder og spørge om konkrete resultater fra lignende projekter.
Sørg for, at din partner har erfaring inden for din branche, da dette kan give dem en bedre forståelse af dine udfordringer og mål.
Overvej at starte med en mindre opgave for at teste samarbejdet, inden du indgår i et større engagement.
Nyeste artikler
Sådan får webshops succes med Black Friday og Cyber Monday
Black Friday og Cyber Monday er blevet de største shoppingdage i året for både fysiske butikker og webshops. Disse dage markerer starten på julesæsonen og byder på unikke muligheder for at øge salget, tiltrække nye kunder og rydde op i lageret. For webshops, der...
Instagram-annoncering: Den ultimative guide til succes (2024)
Hvordan får du som e-handelsvirksomhed mest muligt ud af Instagram-annoncering? Instagram er ikke længere bare et sted, hvor folk deler feriebilleder og selfies. Med over 1 milliard månedlige brugere har Instagram for længst cementeret sin position som en vigtig...
E-commerce: Den ultimative guide til at mestre online handel (2024)
Indholdsfortegnelse: Hvad er e-commerce? Definition og betydning Hvordan fungerer e-commerce? Betaling, forsendelse og ordrebehandling Fordele ved e-commerce: Hvorfor starte en webshop? Ulemper ved e-commerce: Hvad skal du være opmærksom på? SEO for e-commerce: Sådan...